Pages

marți, 5 februarie 2013

Familia mea ortodoxă. Lecţia 1: Fiecare familie are o poveste



 Obiective generale:

  • Să povestească despre familia lor
  • Să completeze arborele familiei
  • Să se recunoască ca fiind parte din copac
  • Să dea exemple despre felul în care sunt iubiţi în familie
  • Să facă legătura dintre dragostea din familie şi dragostea lui Dumnezeu.

Schema lecţiei pe categorii de vârstă:

Grupa 5-7 ani:

1.          Rugăciune
2.         Introducerea în temă: o poveste despre o familie, la alegerea catehetului (etapă opţională)
3.         Să povestească despre familiile lor, pe rând:
·    Voi aveţi o familie? Din cine e compusă?
·    Ce vă place cel mai mult în familie, ce momente? (exemple din care vedem că cei din familie ne iubesc)
·    Cine mai face parte din familia noastră? DUMNEZEU. Cum îşi arată EL dragostea faţă de noi? – legătura dintre dragostea din familie şi dragostea lui Dumnezeu.
4.           Desen familie
Fiecare copil primeşte o coală A4 şi desenează cu culori familia lui.



5.         Rugăciunea de final


Grupa 8-10 ani:

1.      Rugăciune de început – unul dintre troparele parohiei.
2.       Să povestească despre familiile lor, pe rând:
·    Din cine e compusă familia voastră? Ce vă place cel mai mult în familie, ce momente?
·   Familia este un loc unde ne simţim bine atunci când simţim că suntem iubiţi. Exemple din care vedem că cei din familie se iubesc unii pe alţii.
·    Cine mai face parte din familia noastră? DUMNEZEU. Cum îşi arată EL dragostea faţă de noi? – legătura dintre dragostea din familie şi dragostea lui Dumnezeu.
3.          Arbore genealogic:
Fiecare copil primeşte o coală A4 cu arborele din imagine:


Domnul Hristos – este centrul familiei creştine. El ne dă putere să iubim, să iertăm, să fim uniţi…
Copiii colorează arborele şi apoi îi scriu pe cei din familie, fără o ordine impusă:


 
4.       Rugăciunea de final


Grupa 11-13 ani

1.      Rugăciune de început – unul dintre troparele parohiei.
2.    Să povestească despre familia lor:
·    Membri, cele mai plăcute momente…
·   Familia este un loc unde ne simţim bine atunci când simţim că suntem iubiţi. Cum se manifestă dragostea în familia voastră, cum le arătaţi celorlalţi că îi iubiţi şi când în ce momente simţiţi mai puternic dragostea lor?
3.          Arbore genealogic:
Fiecare copil primeşte o coală A4 cu arborele din imagine:


·   Dumnezeu ocupă un loc central în familie. Fără El nu avem putere să ne iubim unul pe altul, să ne acceptăm aşa cum suntem, cu calităţi şi defecte, să ne iertăm reciproc.
Mai întâi colorează ornamentele, apoi completează prenumele membrilor pe linie directă – părinţi, bunici, străbunici şi stră-străbunici. 







Dacă este prima dată când fac asta, cel mai probabil se opresc la bunici – le explicăm că este o lucrare de durată, în care îi putem întreba pe părinţi şi bunici despre numele pe care nu le cunoaştem.

De ce? Fiecare familie este o unitate, ca un singur trup. Membrii sunt legaţi între ei şi nimeni nu este lipsit de importanţă. Aşa cum dacă te doare degetul mic de la picior (aparent atât de nesemnificativ!) nu poţi face abstracţie de el şi tot trupul simte durerea – aşa este şi legătura dintre membrii familiei.
De aceea este important să îi cunoaştem, să le ştim măcar numele, pentru ca să Îi putem vorbi lui Dumnezeu despre ei. Cel mai bun mod de a-i duce la Dumnezeu este pomelnicul dus la biserică, (pomelnicul = o targă pe care îi ducem pe cei dragi Domnului – Maica Siluana Vlad)

4.       Pomelnicul
·        Activitate practică: cum se face un pomelnic
 (La Sfânta Liturghie de a doua zi, copiii duc personal pomelnicul lor la altar.)



5. .        Temă:
·        De lucrat la arbore – să se intereseze în familie pentru a completa spațiile cu cei pe care nu i-au știut.


6.   Prezentarea proiectului „Familia parohiei noastre”:
Anul acesta este „Anul familiei în parohia noastră”. Şi copiii au un rol foarte important, iar ei vor pregăti în perioada următoare un proiect intitulat „Familiaparohiei noastre”.  Detalii organizatorice – pentru început copiii din această grupă îi vor fotografia pe enoriaşi la ieşirea din biserică, duminica, pentru a avea poze cu membrii familiei noastre parohiale.

7.      Rugăciunea de final – alt tropar.

Despre unitatea tematică "Familia mea ortodoxă" şi celelalte lecţii, aici.

4 comentarii:

  1. Ce activitate frumoasa! Foarte bine structurată și explicată. Mulțumim. Mă bucur că există astfel de resurse pentru părinți, profesori etc.
    Bunul Dumnezeu să vă răsplătească munca! Spor în toate!

    RăspundețiȘtergere
  2. Alina dragă, nu ştiam cine e Alina-Nicoleta, dar m-am bucurat să aflu că e vorba de tine!
    Mulţumesc de gândurile bune!

    RăspundețiȘtergere
  3. :) Nu se poate să nu apreciez o muncă atât de migăloasă. Chiar sunt în căutare de astfel de informații și resurse, atât pentru acasă, cât și pentru viitoarele activități din parohie.
    Dumnezeu să-ți ajute în continuare!

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, e greu să le aduni şi mai ales să le organizezi. Din asta am şi făcut site-ul, pentru ca să ne putem sprijini unii pe alţii şi să ne folosim şi de ceea ce au făcut deja ceilalţi.
    Aşa că, dacă ai materiale pregătite sau recomandări, eu sunt prima care mă bucur! :)

    RăspundețiȘtergere