Pages

luni, 25 februarie 2013

Solomon spune

Vârsta jucătorilor: de la 7 ani în sus
Numărul copiilor: minim 4 jucători
Obiective: copiii îşi dezvoltă atenţia şi înţeleg prin exerciţiu că nu trebuie să urmăm toate « sfaturile » care ni se dau.





Cadru general :

Cine a fost Solomon? Solomon a fost un rege foarte, foarte înţelept, care a domnit timp de 40 de ani în Israel. El a cerut de la Dumnezeu înţelepciune pentru a conduce poporul, iar Dumnezeu i-a dăruit„o minte înţeleaptă şi pricepută” cum n-a avut nimeni până la el.

Jocul se desfăşoară după modelul jocului „Simon says”.

Printr-o numărătoare, este ales un copil care va fi Solomon. El va sta în faţa celorlalţi copii. Pentru că Solomon este un rege foarte înţelept, atunci când ni se dă o indicaţie care începe cu „Solomon spune: …”, o îndeplinim. Dacă indicaţia nu începe cu „Solomon spune”, nu o îndeplinim.

Copilul care este Solomon trebuie să dea indicaţii uşoare, de genul:

  • -          Să săriţi într-un picior
  • -          Să ridicaţi o mână
  • -          Să faceţi ca găina
  • -          Să vă scărpinaţi în cap
  • -          Să vă faceţi că vă urcaţi într-un copac
  • -          Etc.

Copiii care nu sunt atenţi şi se încurcă ies pe rând din joc. Cel care rămâne ultimul va fi Solomon tura următoare.

Recomandări: - nu se foloseşte indicaţia „Stop” sau „Opriţi-vă”, ci copiii se pot opri singuri după ce au executat mişcările de câteva ori.

Familia mea ortodoxă. Lecţia 4: Familii din Biblie (2)



Desfăşurarea lecţiei este după acelaşi model ca anterioara, doar că alegem alte 2-3 familii.

Sugestii:

Grupa 5-7 ani:

  • Moise – Dumnezeu are grijă de un copil (nu se găseşte în prezentare, dar e nevoie doar să povestiţi prima parte a vieţii lui Moise, până la găsirea lui de către fata faraonului.
  • Ana şi Samuel


Grupa 8-10 ani:
  • Iacov şi casa lui - familia cu mulţi copii
  • Elcana şi Ana

 Grupa 10-12 ani:

  •  Isaac şi Rebeca
  • Zaharia şi Elisabeta - familia celor neprihăniţi
  • Acvila şi Priscila - familia misionară


Joc educativ pentru toate grupele:

Jocuri de relaxare, la alegere din cele prezentatepe site-ul HIC.

Despre unitatea tematică "Familia mea ortodoxă" şi celelalte lecţii, aici.

Familia mea ortodoxă. Lecţia 3: Familii din Biblie (1)



Detalii despre Unitatea "Familia mea ortodoxă, aici.
 
Dumnezeu nu l-a lăsat pe om singur. Încă de la început el i-a făcut pe Adam şi Eva, ca să fie împreună o familie. Biblia – cea mai importantă care în care avem şi astăzi ce ne-a spus Dumnezeu – ne povesteşte despre multe familii. Unii au fost foarte credincioşi, alţii nu, alţii au greşit dar le-a părut rău şi Dumnezeu i-a iertat.

Obiective generale pentru cele 3 grupe:
-          să identifice familii din Biblie şi să redea anumite episoade din viaţa lor
-          să facă legătura dintre aceste situaţii şi ei înşişi – ce i-a impresionat, ce le-a plăcut etc.
-          să analizeze legătura dintre viaţa acestor familii şi relaţia lor cu Dumnezeu

Schema lecţiei:
1.      Rugăciunea de început

2.    Introducere:
·         Legătură cu ce am discutat data trecută:  Cine vrea să ne spună ce am povestit despre familie data trecută? (a împărţi, a fi împreună, a lucra împreună, a ne ajuta unii pe alţii)
·         Unde  altundeva  vă simţiţi bine, ca ACASĂ? (şcoală/grădi? biserică? aici?)
·         Ne simţim bine pentru că suntem împreună. Uneori este bine şi să fii singur, dar în general ne bucurăm când suntem împreună. Dumnezeu nu l-a lăsat pe om singur. Încă de la început el i-a făcut pe Adam şi Eva, ca să fie împreună o familie.
·         Biblia – cea mai importantă care în care avem şi astăzi ce ne-a spus Dumnezeu – ne povesteşte despre multe familii. Care a fost prima familie? Vă mai aduceţi aminte care sunt primii oameni pe care i-a creat Dumnezeu?

3.    Familii din Biblie. Poveşti de viaţă şi activităţi practice
Din prezentarea Familii din Biblie fiecare catehet îşi poate alege 2-3 familii pentru a le povesti şi discuta cu copiii, urmând ca în lecţia următoare să aleagă alte 2-3. Paşii de urmat:
-          prezentaţi-le povestea familiei la nivelul lor de înţelegere, folosindu-vă de ilustraţii din Bibliile pentru copii sau alte surse
-          faceţi o scurtă recapitulare cu feed-back, ţinând cont de obiectivele de mai sus
-          activitate practică
-          un joc la alegere, din categoria Jocuri de relaxare


Recomandări şi activităţi pentru fiecare grupă:

Grupa 5-7 ani

  • Adam şi Eva – prima familie
  • Noe şi casa lui – familia salvată de potop

 Activitate practică: de colorat


Grupa 8-10 ani
·         Adam şi Eva – prima familie
·         Noe şi casa lui – familia salvată de potop

Activitate practică: de colorat

Grupa 10-12 ani


  • Adam şi Eva
  • Noe şi casa lui - familia salvată de la potop
  •  Iacov şi casa lui - familia cu mulţi copii

 Activitate practică: sceneta „Iacov şi fraţiilui”


4.      Rugăciunea de final.
Aici puteţi adăuga şi o rugăciune pentru familie :
Mântuieşte, Doamne, şi miluieşte pe părinţii mei pe fraţii, surorile, pe toate rudeniile cele după duh şi după trup şi pe prieteni…….. (fiecare spune numele tuturor celor din familia lui)…; şi le dăruieşte lor pacea Ta, îndestulându-i cu bunătăţile cele lumeşti şi cu cele mai presus de lume”
Doamne, îţi mulţumim pentru familiile noastre. Ajută-ne să le arătăm dragoste şi să îi iertăm, aşa cum Tu ne iubeşti şi ne ierţi pe toţi. Amin.

5.      Jocuri:

Grupa 5-7 ani: Iepuraşii jucăuşi


Grupa 10-12 ani: Aş mânca o portocală


Despre unitatea tematică "Familia mea ortodoxă" şi celelalte lecţii, aici.

duminică, 24 februarie 2013

Jocuri: Învaţă să apreciezi!




Vârsta jucătorilor: De la 7 ani în sus
Numărul copiilor: minim 4 jucători 
Obiective: dezvoltarea recunoştinţei, a simţului de apreciere a celorlalţi, dezvoltarea exprimării, a limbajului apreciativ.

Aşează copiii în cerc şi dă unuia dintre ei un obiect. Te întorci cu spatele la ei şi spui START! – atunci copii vor da obiectul din mână în mână, în sensul acelor de ceasornic. Când ai spus STOP, cel la care este obiectul trebuie să spună o calitate 

1. fie a cuiva din familie. Dacă sunt copii mai mari, să argumenteze.
Ex. „Tatăl meu este harnic. Munceşte toată ziua.”
„Sora mea este talentată la desen. Îi place mult să deseneze şi de câte ori are timp liber schiţează câte ceva.” 

2. fie a cuiva din Biblie.
Ex. „Ana (mama lui Samuel) se ruga mult. Vorbea adesea cu Dumnezeu.”
„Iosif nu era răzbunător. El i-a iertat pe fraţii lui.”

Atenţie: este interzisă repetiţia!