Pages

vineri, 14 decembrie 2012

O pledoarie pentru educaţia prin patrimoniu şi un manual

Am mai vorbit despre educaţia prin patrimoniu şi marele ei folos. Revin cu o pledoarie care mi-a plăcut mult, de pe site-ul Patrimoniu pentru copii:

Educaţia prin patrimoniu nu este nicidecum ceva nou. Până la un timp, acest tip de temelie sufletească se realiza în familie, în comunitate, în vremuri în care comunităţile îşi cunoşteau şi îşi preţuiau valorile, era o transmitere vie şi firească, dincolo de orice scenariu educativ. Însuşi cuvântul patrimoniu conţine în etimologia sa ideea de moştenire. Din păcate, acest tip de perpetuare naturală se găseşte din ce în ce mai rar la noi.

În România s-a făcut şi se mai face educaţie prin patrimoniu, acolo unde cei care se îngrijesc de instruirea copiilor au conştiinţa valorilor reale. Când eşti însufleţit de frumuseţea şi bogăţia patrimoniului, dorinţa de a insufla această pasiune copiilor este irezistibilă. În demersul de faţă, nu suntem pe poziţia olarului care crede că a descoperit roata. Totuşi, cei care practică astăzi în România educaţia prin patrimoniu sunt prea puţini, iar contextul social prea defavorabil conservării şi promovării bogăţiilor noastre spirituale. Presiunea unor activităţi facile şi lipsite de valoare este foarte mare iar timpul alocat în general copiilor în familie, prea scurt. Prea puţine dintre muzeele şi monumentele noastre au îndrumători specializaţi şi programe dedicate copiilor. Prea puţine şcoli desfăşoară astfel de acţiuni. În comunităţile rurale, unde patrimoniul imaterial se perpetua firesc, generaţiile tinere nu mai dau atenţie obiceiurilor vechi, îndreptându-se tot mai mult către modele străine de identitatea lor, către urbanul anonim. 

Învăţământul românesc se află, de ani buni, într-un anevoios proces de reconfigurare, modernizare, aducere la standarde europene. În ţările Europei Occidentale, lucrul cu copiii în zona patrimoniului este demult un fapt comun. Acolo muzeele şi monumentele sunt adesea pline de copii. Se va ajunge probabil şi în România la o astfel de viziune în viitor. Totuşi timpul ne este potrivnic şi fiecare copil câştigat pentru patrimoniu este important. Atunci când îndrumătorii au un discurs şi propuneri de activităţi adecvate, copiii răspund cu entuziasm. Îşi doresc astfel de momente fără să înţeleagă prea bine de ce. Copiii rezonează în mod natural la frumos. Pur şi simplu le place şi această afecţiune spontană are pentru ei un sens profund. Este fundamentul aprecierii şi ataşamentului matur, capabil să ducă mai departe valorile locale.

Dorim să popularizăm cât mai mult idea de educație prin patrimoniu și avem ca țintă principală introducerea lui, ca materie de studiu, în programele școlare. Doar punând patrimoniul în inimile copiilor îi  putem prelungi existența. Pentru a supraviețui patrimoniul are nevoie de dragoste!

Vă semnalez şi apariţia  unui manual întreg pentru copii despre patrimoniul judeţului Ilfov, pe care îl puteţi descărca de pe acelaşi site, rubrica Manual patrimoniu cultural.
N.

vineri, 7 decembrie 2012

Noi colinde pentru copii

cântate de Irina Fârtat, 6 ani. (Sunt dificile pentru copii de 6 ani, dar pot fi folosite cu copiii mai mari :))






SOSIT-A ZIUA CEA SFANTA
Sosit-a ziua cea sfanta ,
Domnului si-al nost' Domn ,
Domnului Hristos vestit.

Ingerii minunea canta,
C-azi in lume ne-a venit-u
Mesia cel mult dorit-u.

Din Fecioara S-a nascut-u
Si cu lapte S-a crescut-u.
In scutece S-a-nfasat-u
Si in brate s-a purtat-u.
Cu chip de om a venit-u
Si pe noi ne-a mantuit-u.



Coborât-a, coborât

Coborât-a, coborât,
Domnul Sfânt pe-acest pământ
În mijlocul satului,
La casa bogatului.

-Bună seara, om bogat,
Gata-i cina de cinat?
-Gata-i cina de cinat,
E gata, dar nu-i de dat.

Dumnezeu S-a supărat
Şi din casă a plecat,
La marginea satului,
La casa săracului.

-Bună seara, om sărac,
Gata-i cina de cinat?
-Gata-i cina de cinat,
E puţin, dar e de dat.

Dumnezeu S-a aşezat
Şi la masă a cinat,
La marginea satului,
Domnul cu săracii Lui.






Sculaţi, sculaţi boieri mari

Sculaţi, sculaţi boieri mari
Florile dalbe de măr dulci.

Şi sculaţi şi slugile
Şi măturaţi curţile
Şi-aprindeţi făcliile
Că vă vin colindători
Noaptea pe la cântători.
Nu vă vin cu nici un rău,
Ci v-aduc pe Dumnezeu
Mititel şi-nfăşăţel,
Curge Mirul după El.



După dealul cel mai mare
Velerim şi Veler Doamne,

Răsărit-a mândrul soare.
Mândrul soare nu era,
Ci era o mănăstire
Cu pereţii de-alămâie
Şi cu uşa de tămâie.
Dar într'ânsa cine şade?
Moş Ajun cu Moş Crăciun,
Cu barba de ibrişim,
Cu mustăţile de fân.
Moş Ajun îi tot spunea:
-Mergi Crăciune la copii,
Că-i târziu şi-a înnoptat.
Ce ne aduce MoşCrăciun?
Tot ce e frumos şi bun.




Activitate practică: scena Naşterii Domnului

Rezultatul final este cam aşa:


Proiectul se poate realiza cu o grupă de copii la HIC sau acasă.
Materiale:
  • - 8 foi de carton, pe care să imprimaţi schiţele de decupat, descărcate de aici. Dacă în loc de varianta din imagine, vreţi ca Pruncul să fie aşezat în iesle, mai trebuie o foaie de carton, pe care să imprimaţi ce găsiţi aici.
  • - culori sau carioci (prima dată se colorează)
  • - forfecuţe (apoi se decupează)
  • - lipici (apoi se lipeşte)
N.